چاپ دیجیتال روی کاغذ به چه صورت است؟
نحوه انتقال تصویر در فرآیند مختلف چاپ دیجیتال بر روی کاغذ یا هر نوع سطح چاپ شونده دیگر در این سیستم پروسه ای خاص دارد که شناخت، انجام و ارزیابی آن یک ضرورت مهم است.کاغذهای الیافی براق و کاغذهای الیافی نیمه براق جوهر افشان برای سال ها مشاهده و لمس کیفیتی شبیه به کاغذهای الیافی ظاهر شده در عکاسی، در چاپگرهای جوهرافشان امکان پذیر نبود. اخیرا انواعی از کاغذهای چاپ جوهرافشان تحت عنوان کاغذهای الیافی براق و کاغذهای الیافی نیمه براق به بازار آمده اند که کیفیت سطح چاپ شده خوبی دارند و در حقیقت پل ارتباطی بین کاغذهای مات و براق هستند. دارای یک سطح براق یا نیمه براق در سمت چاپی و یک سطح دارای بافت حاصل از الیاف پنبه یا آلفا سلولز در سطح پشتی هستند و هیچ گونه پوشش رزینی ندارند.
بسیاری از کاغذها قادر هستند بسیاری از جزئیات تصاویر و تمام تن بالا و تن پایین رنگ ها را به خوبی منتقل تولید کنند. خصوصا برای چاپ عکس های سیاه و سفید بسیار مناسب و جذاب هستند. مرکب های پیگمنتی به دلیل مقاومت به آب، در تن های بالای تصاویر، گاموت رنگی مناسب و طول عمر بیشتر، بهترین انتخاب برای کاغذهای الیافی هستند.
دیگر کاغذهای موجود در این دسته بندی یک بافت زمینه الیافی دارند اما در عین حال بسیار شبیه کاغذهای براق RC جوهرافشان که قبلا ذکر شد هستند. البته در عین حال همان بافت پایه یا زمینه الیافی آن ها را از نظر وزنی بسیار قابل توجه تر نسبت به کاغذ های RC نشان می دهد.
کاغذهای پوشش دار براق
کاغذهای پوشش دار براق، پوششی سخت دارند که در اثر تماس و فشار یک سطح کاملا صیقلی و براقی پیدا میکند. لایه پوشش سطحی یک لایه پذیرنده مرکب است که بر روی لایه یا بافت اصلی کاغذ قرار گرفته و چاپ انجام شده روی آن به سرعت در اثر جذب مرکب و بافت اصلی یا پایه خشک می شود. این نوع کاغذها در معرض نور سفید تغییر رنگ می دهند و احساس مشابه کاغذهای سبک وزن به ما می دهد. اعمال مقدار زیاد مرکب روی سطح این کاغذها حالت چروکیدگی و حبابی شدن سطح می شود و آن حالت براقیت خاص این کاغذها را ضایع می کند.
بنابراین کاغذی که مقدار زیادی مرکب روی سطح آن اعمال شده پس از خشک شدن از فرم اصلی خود خارج می شود. روی پوشش سطح این کاغذ ها میتوان به راحتی با یک ناخن خراشیدگی ایجاد کرد. تا همین اواخر این کاغذ ها تنها با مرکب های حل شونده قابل چاپ بودند، اما اکنون کاغذ هایی هم ساخته شده اند که میتوان با مرکب های پیگمنتی هم روی آن ها چاپ کرد.
کاغذهای بافت پنبه
کاغذهای بافت پنبه که اغلب کاغذهای ظریف هنری نامیده می شوند علاوه بر استحکام و بافت محکم و قوی تر نسبت به سایر کاغذهای جوهرافشان، ماندگاری بیشتری هم دارند. معمولا 100 درصد الیاف پنبه ساخته شده اند و یا یک لایه پذیرنده مرکب جوهرافشان پوشیده شده اند. این کاغذها غالبا بدون اسید هستند و PH خنثی دارند. این کاغذها با دو نوع پرداخت سطحی پوسته صاف و بافت مخملی تولید می شوند. بسیاری از کاغذهای هنری با همان متدی ساخته می شوند که سالیان درازی است سایر کاغذها با آن ساخته می شوند.
کاغذهای غیر پوشش دار آبرنگی نظیر، Arches Somerset velvet و Lanaqarelle هم از دسته کاغذهای ظریف هنری هستند که برای چاپ عکس استفاده می شوند. کاغذهای پوشش دار مزایای زیادی از جمله تولید بهتر جزئیات تصاویر، به دست آمدن دانسیته بالاتر تصاویر در تن های بالا و گاموت رنگی بالاتر نسبت به کاغذهای غیر پوشش دار دارند.
این از آنجا ناشی می شود که پوشش سطحی آن ها به نحوی فرمول بندی و اعمال شده که بتواند قطرات پرتابی را در همان شکل اولیه و بدون این که جذب بافت داخلی کاغذ شوند در سطح نگه دارد و این یعنی کمترین تغییر در جزئیات و کمترین چاقی ترام و نتیجه آن کیفیت بالاتر تصاویر است.
برای رسیدن به کیفیت مواردی زیر را در استفاده از کاغذ در نظر قرار دهید:
- اولین نکته انتخاب کاغذ مناسب است. توصیه می شود کاغذهایی که دارای غبار و یا پرز زیاد هستند انتخاب نکنید. این حالت را با کشیدن دست روی سطح کاغذ یا هنگامی که آن ها را می برید می توانید برسی کنید.
- کاغذهای مختلف را از نظر میزان مقاومت در مقابل رنگ پریدگی برسی کنید. برای این کار نمونه کاغذهای مختلف را با یک تصویر یکسان و مرکب یکسان و از هر کدام دو عدد چاپ کنید. یکی از هر نمونه را در جایی تاریک و دور از نور و دیگری را در معرض نور شدید، حرارت و رطوبت قرار دهید. سپس نمونه را از نظر میزان رنگ پریدگی با هم مقایسه کنید.
- راه دیگر پروفایل سازی صحیح برای این نوع کاغذهاست تنطیمات دستی پروفایل و اصلاح منحنی های چاقی ترام در فتوشاپ و مشاهده وضعیت آن ها با استفاده از کالربارهای تعبیه شده و اسپکتروفتومتر می تواند کمک کننده باشد. باید بدانید که تعداد زیادی پروفایل آماده استاندارد برای کاغذ های غیر پوشش دار وجود ندارد.
- هر دو سطح کاغذ را با استفاده از یک مکنده و یک برس با موهای ظریف تمییز کنید.
- کاغذهای غیر پوشش دار دارای D max پایین تری نسبت به کاغذهای پوشش دار هستند. یعنی تنپلات مشکی و تیره ضعیف تری را به نمایش می گذارند. برای حل این مشکل می توان پس از یک بار چاپ تصویر سراغ فتوشاپ رفت. با استفاده از فتوشاپ می توانیم به غیر از قسمت های تیره تر تصویر بقیه نواحی را حذف و کار را مجددا از پرینتر عبور دهیم.
- کاغذها را قبل از چاپ به وسیله برس مویی نرم تمیز کنید تا از بروز عیب پوسته شدن که در حقیقت همان نقاط ریز سفید رنگ در کار چاپ شده است، جلوگیری شود.
- کاغذ ها را به صورت رول استفاده نکنید بلکه آن ها را قبل از چاپ برش داده و جداگانه وارد دستگاه کنید با این کار می توانید، کاغذ ها را قبل از چاپ با برس تمیز کنید و اینکار از گرفتگی و کثیف شدن هدهای پرینتر جلوگیری می کند. ضمنا شکل لول شدن هم کمتر خواهد شد چون میتوانید کاغذ ها را از قبل صاف و آماده کار کنید.
- کاغذهای انتهایی رول را استفاده نکنید زیرا مشکل لول شدن شدید آن ها به سختی حل می شود.
- اجازه دهید کاغذ های چاپ شده قبل از بسته بندی یا قاب کردن خشک شوند. از خصوصیات کاغذ های الیاف پنبه ای این است که معمولا خشک شدن اولیه کافی، خیلی سریع در آن ها صورت می گیرد که بتوان در پوشه های مشمایی آن ها را قرار داد یا به صورت رل جمع کرد. بسته به خشکی هوای محل ذخیره سازی آن ها، کاغذ های چاپ شده معمولا پس از 24 ساعت کاملا خشک می شود. بدین منظور می توان از قفسه های مخصوص ذخیره سازی بدور از نور استفاده کرد.
کاغذهای مناسب برای چاپ سیاه و سفید
صد ها کاغذ با کیفیت های متفاوت برای چاپ دیجیتال در بازار مصرف وجود دارد. با انتخاب کاغذ های مختلف با شید های متفاوت شما میتوانید تصاویر با دقت و لطافت بالا و درعین حال همراه با افکت های پر رنگ و جاندار باز چاپ کنید. این روش می تواند در هنگام چاپ با یک رنگ مرکب بسیار مناسب باشد. با مجموعه رنگ های مرکب از خاکستری تا مشکی کامل می توان دامنه رنگی کاملی را یا با تغییر کاغذ یا تغییر کاغذ، یا تغییر تنطیمات تصویر در برنامه هایی مثل فتوشاپ یا با ایجاد تنطیمات در درایور ها و RIP باز تولید کرد.